SKYTEAMDANMARK.DK

 

Forhandlere søges (I ledige distrikter) ring eller skriv til os.

 

Ønsker du mere info, kan du ringe til os på tlf. 40504045 mandag til fredag fra kl.8.oo til 16.00

eller send e-mail til: info@skyteamdanmark.dk

Galleri/info

Om Skyteam Dax/Skymax

Skyteam Skymax er den sidste nye udvikling af den kendte Skyteam Dax, som er en kopi af den hæderkronede Honda Dax. Skymax har fået udvidet tanken fra 2,4 liter til 5,5 liter, samt fået et lidt kraftigere stel. Motoren er stadig den kendte solide 49ccm Honda kopi, ligesom gearkassen i såvel automatversion som manuel, er den samme.

 

Stellet er bygget op som en selvbærende ramme af formpressede plader, som gemmer tank, batteri og elektronik godt af vejen og godt beskyttet. Den fremstår som en middelstørrelse knallert som man sidder godt på uanset sin størrelse, og det lange sæde er blødt og behageligt. Den kører godt og stabilt, og designet har gennem mange år på vejene bevist sit værd som en god og velkørende konstruktion.

 

Dax/Skymax er historisk set en kopi af den klassiske Honda Dax. Oprindelig blev Dax'en udviklet i 1968, i et forsøg på at lave en større udgave af Honda Monkey, som kunne bære 2 personer. Motoren var på 70ccm for at tilgodese ønsket om mere kraft. I 1969 blev den første Dax officielt lanceret. Denne første serie blev bl.a. produceret med aftagelig forgafffel, og hed dengang Honda ”Dax” ST70Z. Navnet Dax blev givet den fordi stellet i profil kan minde om den tyske 'Dachshund' – på dansk bedre kendt som gravhund. ST70Z var udstyret med en semiautomatisk 3-trinsgearkasse, og kom i to versioner; type 1 beregnet til vejkørsel, type 2 beregnet som et mere allround køretøj. Forskellen bestod mest i udstødningen var højere og skærmene var ikke så store på type 2.

 

Til det amerikanske marked blev der produceret lidt anderledes udgaver, og disse hed CT70. De var mere beregnet til at køre udenfor vejene, og havde ikke aftagelig forgaffel eller blinklys, men havde til gengæld ekstra skjolde under motor og omkring tændrør til beskyttelse ved offroadkørsel. I 1970 blev der yderligere lanceret en CT70H med 4-trins manuel gearkasse.

 

Til det europæiske marked var det sværere at lave knallerter. Dette skyldtes de mange forskellige lovgivninger i de forskellige lande, og de første europæiske Dax'er kom på markedet i 1970 i to udgaver; 70ccm og 50ccm; i mange lande gik grænsen mellem knallert og MC også dengang ved 50ccm. Dax'erne til de forskellige lande havde flere småforskelle, men især 50ccm Daxen til Tyskland havde en række forskelle så som særlige skærme, opadgående udstødning, større forlygte og firkantet speedomenter. Denne version hed ST50G – G for Germany.

 

Udover den normale produktion lavede Honda også en Special Edition, ved navn White Dax eller Lady Dax; lakeret i keramisk hvid og med hvid/sort/grønne decals samt et specialsæde med grønblomstret siddeflade.

 

I 1972 standardiserede Honda modellinierne noget, og holdt kun fast i den særlige tyske model, udover standardmodellen. Hastigheden var af hensyn til lovgivningen begrænset til 45km/t bl.a. ved hjælp af en mindre karburator og en blødere knastaksel. Som en fodnote blev der samme år også lanceret en 90ccm udgave, kaldet ST90, som dog kun blev produceret i tre år, og kun solgt i USA.

 

Ca. 1979/80 stoppede produktionen af ST50/70 til Europa. Honda introducerede for en kort periode CY50, som dog ikke havde meget lighed med den oprindelige Dax. I USA og i Japan fortsatte produktionen dog, og igennem årtierne var Dax'en blevet bedre og bedre. I 1986 genintroducerede Honda Dax'en i en forbedret udgave. Nu havde den b.la. fået 12V el-anlæg, kuglelejer i knastakslen, hydraulisk forgaffel og krombagskærm med stænkklap. 70ccm versionen solgtes kun i Frankrig, resten af Europa fik 50ccm..

 

I 1991kom en ny generation på markedet, og den blev udskiftet igen i 1996. AB23, som de sidste generationer blev kaldt, blev produceret af Honda helt frem til 1999, hvor Hondas patenter udløb. Produktionsrettighederne blev solgt til kinesiske Jincheng, og trods Dax'ens popularitet, indstillede Honda produktionen i 1999. Dog betingede de sig at producere et lille antal hvert år, som bliver solgt til samlere især i Japan. Jinchengs produktion begyndte i 2001, og var næsten identisk med Hondas sidste model. Imidlertid var der mange kvalitetsproblemer, men de er løbende blevet forbedret.

 

Et par år senere besluttede Skyteam at lave kopier af Dax'en i bedre kvalitet, og i 2004 kom de første Skyteam Dax til Danmark. Kvaliteten var maraknt bedre en de fleste andre kinesiske producenters, men dog ikke helt oppe på Hondas niveau. Dette ses dog mest på overfladebehandlingen, som med tiden kan ruste, hvad man dog med rimelig lethed kan vedligeholde sig ud af. Den mekaniske kvalitet er til gengæld rigtig god og der er sjældent problemer med Skyteams Dax'er eller Skymax'er.

 

Om Skyteam Monkey/Gorilla

 

Monkey er en af de store tidløse klassikere, som har fans, klubber og hjemmesider over stort set hele verden. Skyteam Monkey var en af de første modeller der blev produceret, og den har kun ændret sig marginalt siden. Mest markant er blinklygter, baglygte og støtteben. Derudover er der også en model ved navn Skyteam Gorilla, som har et andet sæde og en 8,5l. tank, men ellers er identisk med monkeyen. Der er flere andre fabrikker der også laver kopier af Honda Monkey, men Skyteam laver nok den kvalitetetsmæssigt absolut bedste. Overraskende er Monkey'ens lille størrelse ikke et problem komfortmæssigt. Faktisk sidder man bedre på den end på flere større knallerter - også hvis man er over 1.80. Et vidnesbyrd er den næsten legendariske tur fra Helsinki til Gibralter (ca. 3500km. på to uger) på Skyteam Monkey, som tre finner kørte i 2006 (http://www.deathmonkey.org/ ).

 

Motoren er den kendte solide 49ccm Honda kopi, og gearet er ligeledes den gode gamle 4-trins manuelle gearkasse. Den er som udgangspunkt designet til at køre op til næsten 90km/t i 125ccm udgave, men monteret med 49ccm motor og neddroslet til lille knallert, har den masser af overskud i forbindelse med bremser, køreegenskaber, stivhed m.v. Stellet er et enkelt-rørsstel med påboltet svingarm, teleskopgaffel, tank og sæde. Det giver en åben konstruktion med et temmelig chopper-agtigt præg. Omvendt giver det også mange muligheder for snavs at sætte sig, hvorfor det betaler sig med regelmæssig pleje. Men det er jo netop en stor del af charmen at pudse crom og lak, så det skinner om kap med solen.

 

Historisk begynder fortællingen om Monkey i 1961 i Hondas 'Tama Tech' forlystelsespark i Japan. Intoduceret som en forlystelse, blev den hurtigt en af de mest populære forlystelser i parken. Den havde rødt stel, hvid tank, bittesmå 5” hjul. og en hidsig 50ccm motor. De der kørte den havde en lidt abe-agtig holdning, og derfor fik den navnet Monkey. Med sit legetøjsagtige udseende, friske design og kompakte fremtoning blev den populær i praktisk taget alle aldersgrupper. Derfor valgte Honda at tilpasse Z100 (parkudgaven) til offentlig vej med navnet CZ100. De første modeller i Japan blev markedsført som Z50M Monkey. De havde nedfoldelige styr og aftageligt sæde, så de let kunne lægges i bagagerummet på en almindelig bil.

 

I 1969 kom Z50Z, som kun blev solgt i Japan. En udmærkede sig bl.a. ved at have aftagelig forgaffel, igen for at gøre det nemmere at have den med i bilen, campingvognen eller endog båden. A-serien introduceredes også i 1969, og det var den der blev solgt til Europa (Monkey) og USA (Minitrail). I første omgang var især Minitrail'en beregnet til offroad kørsel, og havde derfor ingen lys. Denne udgave kaldtes K0, og næsten hvert år efterfølgende kom der opdaterede modeller som så hed K1, K2, K3 osv. Der blev også lavet en QA50, som var specifikt designet til offroad kørsel og som havde sin egen unikke motor. Denne blev kun produceret i 5 år frem til 1975.

 

I 1973 kom Z50J , som med få ændringer blev produceret i årene efter. De mest markante ændringer blev markeret med nye betegnelser som Z50J-I, Z50J-II og endelig Z50J-III, som adskilte sig ved en større tank og sæde. Da den så anderledes ud fik den sit eget navn: Gorilla. Monkey blev produceret helt frem til 1999, hvor Hondas patenter udløb. Produktionsrettighederne blev solgt til Jincheng, og trods Monkey'ens popularitet, indstillede Honda produktionen i 1999. Dog betingede de sig at producere et lille antal hvert år, som bliver solgt til samlere især i Japan. Jinchengs produktion begyndte i 2001. Imidlertid var der mange kvalitetsproblemer, som dog løbende blevet forbedret.

 

Et par år senere besluttede Skyteam at lave kopier af Monkey og Gorilla i ordentlig kvalitet, og i 2004 kom de første Skyteam Monkey til Danmark. Kvaliteten var langt bedre en de fleste andre kinesiske producenter, men dog ikke helt oppe på Hondas niveau. Dette ses dog mest på overfladebehandlingen, som med tiden kan få lidt rust, hvad man dog med rimelig lethed kan vedligeholde sig ud af. Den mekaniske kvalitet er til gengæld rigtig god og der er sjældent problemer med Skyteam Monkey eller Gorilla.

 

Copyright © All Rights Reserved